MATERI WACANA KELAS X KURMER



 WERNA WACANA

Saben dina awake dhewe tansah diadhepake klawan sawijining wacan. Umpamane, lumantar pesan cekak (Whatsapp) ing ponsel,status ing medhia sosial, artikel daring, tulisan-tulisan ing medhia cithak, papan iklan, baliho, reklame utawa wawan rembag antarane wong siji lan sijine. Satemene, apa ta wacan kuwi? Wacan mujudake rerangkening pratelan kang kaaturake lumantar lisan utawa tulisan kang duweni sesumbungan makna ing antarane perangane basa lan kaiket dening konteks.

Adhedhasar ancase, wacan kagolong dadi 5, yaiku deskripsi,eksposisi, argumentasi, persuasi,lan narasi.

AATeks Deskripsi

Teks deskripsi yaiku teks kang isine ngandharake sawijining objek,bisa samubarang kang urip, barang, papan, utawa prastawa kanthi peprincen kang cetha, kaya-kaya bisa nggawe pamaca weruh,krungu, ngrasakake utawa nglakoni dhewe bab kang diandharake utawa digambarake.

 

Titikane Teks Deskripsi

Struktur Teks Deskripsi

1. Ngandharake sawijining objek.

2. Diandharake kanthi cetha.

3. Ndadekake pamaos bisa ngrasakake apa kang diandharake ing sawijining prastawa kasebut.

4. Akeh-akehe ngunakake pancadriya kanggo ngandharake sawijining objek.

1. Identifikasi

Perangan iki awujud pambuka ngenani bab kang bakal kaaturake, bab-bab umum ngenani sawijining objek lan njlentrehake identifikasi umum utawa wigatine bab kang bakal dirembug.

2. Deskripsi bagian Perangan iki mujudake isi gambaran kahanan objek kang dideskripsikake miturut sudut pandang panulis kanthi princi. Lumrahe anggone mrinci panulis nggambarake apa kang wis diweruhi,dirungokake, lan dirasakake.

3. Simpulan 

Perangan iki awujud dudutan utawa kesan panulis ngenani sawijining objek.


BTeks Eksposisi

Teks eksposisi yaiku wacan kang asipat ilmiah nonfiksi kang njlentrehake sawijining bab miturut kasunyatan kang bisa njembarake kawruhe wong kang maca. Wacan eksposisi iku kabuktekake amerga awujud kasunyatan/fakta lan asifat ilmiah nonfiksi.

 

Titikane Teks Eksposisi

Struktur Teks Eksposisi

1. Njlentrehake sawijining bab/kawruh.

2. Panulisane asipat informatif.

3.Adhedhasar kasunyatan/fakta, ateges lelandhesan kahanan saknyatane

.4.Isine gamblang,padhet,ringkes,lan cetha.

5. Migunakake basa kang baku.

6. Isine ora asipat umum lan objektif.

1. Tesis

Tesis iku isine underane panemu (gagasan utama) arupa gegambaran saka panulis ngenani sawijining bab kang lelandhesan kasunyatan/fakta.

2. Argumentasi

      Argumentasi iku panjlentrehe panulis kanthi rinci babagan prekara kang dipercaya benere dening panulis kanthi ngudharake fakta-fakta kang ana.

3. Pangukuh (Penegasan ulang)

Pangukuh iku arupa dudutan kanggo nguwatake panemu kang wis dijlentrehake dening panulis.

 

Teks Argumentasi

Teks argumentasi yaiku wacan kang underane arupa panyaruwe,panuturan, utawa panemu pribadhi saka panulis kanggo ngeyakinake wong kang maca supaya nduweni panemu kang padha karo panulis.Mula iku, wacan argumentasi kudu arupa kasunyatan, kanthi data,kasil panaliten utawa teori saka para winasis kanggo nguwatake lan ngeyakinake wong kang maca.

 

Titikane Teks

Argumentasi

 

Struktur Teks Argumentasi

1. Isine arupa panemu saka panulis babagan sawijine perkara.2. Isine arupa alesan kang kuwat.3. Nduweni data faktual supaya wong kang maca percaya.

1. Pambuka

Pambuka ing wacan argumentasi arupa perkara yang dadi lelandhesan saka tema utawa tulisan kang digawe.Katulis kanthi cetha, ringkes, lan ndudut kawigaten supaya wong kang maca kepengin nerusake anggone maca.



 

Titikane Teks

Argumentasi

Struktur Teks Argumentasi

4. Njlentrehake perkara kanthi dianalisis.

5. Dipungkasi kanthi dudutan arupa panemu kang luwih jembar.

2. Isi Ana ing perangan iki, panulis njlentrehake parkara kang mbuktekake panemu kang wis diaturake ing pambuka.Kanggo ngeyakinake wong kang maca, panulis njlentrehake kasunyatan (fakta) kanthi data utawa alesan kang nguwatake panemune.Ukara ditulis kanthi laras lan narik kawigaten miturut kasil saka analisis fakta, eksperimen, lan observasi.

3. Dudutan

Dudutan saka wacan argumentasi bisa awujud ringkesan saka panulis. Ancase kanggo nuduhake marang wong kang maca menawa panemune panulis iku bener lan bisa dipercaya.

 Teks Persuasi

 Teks persuasi yaiku wacan kang isine ngajak supaya wong kang maca nglakoni apa kang dikandhakake panulis.

 

Titikane Teks Persuasi

Struktur Teks Persuasi

1. Anane ukara utawa tetembungan pangajak kayata tembung ayo,sumangga,apike,kawitana,aja,lan sapiturute.

2. Nganggo tembung kang alus utawa santun supaya kasil apa kang dikarepake.

1. Bebukaning perkara Panulis ngandharake perkara kang dadi lelandhesan saka tulisan kang digawe minangka pambuka panemu.

2. Sawuse njlentrehake bebukaning perkara, panulis ngaturake panemune kanthi ngandharake kasunyatan/fakta supaya wong kang maca luwih percaya.

3. Ukaraning pangrimuk/ajakan

Perangan iki minangka underaning teks persuasi kang isine pangajak marang wong kang maca. Sabisa-bisane nganggo ukara kang bisa nggregahake wong kang maca supaya nglakoni kang dikandhakake panulis.


Titikane Teks Persuasi

Struktur Teks Persuasi

 

4. Pangukuh

Ana ing perangan iki,panulis ngukuhake maneh apa kang dadi pangajake supaya wong kang maca tambah mantep.


Teks Narasi

Teks narasi yaiku wacan kang isine nyritakake sawijining kadadeyan utawa prastawa kang karakit kanthi rinci miturut urutaning wektu utawa kronologi. Teks narasi bisa arupa crita kang lelandhesan kadadeyan sabenere (fakta) utawa namung lelandhesan angen-angene saka panulis (fiktif).

 

Titikane Teks Narasi

Struktur Teks Narasi

1. Isine bab crita

sawijining kadadeyan kang ditulis kanthi wujud naratif.2. Nduweni urutankadadeyan/alur kang cetha.

3. Ana sawijining prastawa/konflik.

4. Kasusun kanthi unsur tema,latar,alur,lan paraga (unsur ingkang mbangun crita).

5.Nduweni pesen/amanat.

1. Orientasi

Orientasi isine yaiku paraga, panggonan,wektu, lan watake paraga kanggo bebukane crita kang ngandharake apa kang lagi kadadeyan.

2. Komplikasi

Komplikasi isine yaiku kadadeyan wigati kang ndadekake padu/konflik antarane paraga.

3. Resolusi

Resolusi yaiku ngrampungake masalahe para paraga crita kang nuduhake konflik wis rampung.

4. Koda/reorientasi Bageyan iki awujud pitutur kanggo panutuping crita.

Jinising teks narasi yaiku ing ngisor iki.

1.Narasi ekspositoris

Teks narasi ekspositoris iki adhedhasar saka kadadeyan utawa prastawa kang saknyatane ana. Mulane narasi ekspositoris iku ngandharake sawijining crita kanthi urut lan jangkep kanthi ancas supaya bisa nambahi kawruh saka pamaos bab kadadeyan utawa prastawa kasebut.

2. Narasi sugestif

Teks narasi sugestif yaiku teks narasi kang dhasare saka pangangen-angen panulis. Teks narasi sugestif iku nduweni ancas supaya pamaos iku kaya-kaya melu ngrasakake ana ing sakjroning crita kasebut.


Mangerteni informasi pokok kang faktual jroning wacan.

Kanggo mangerteni informasi pokok kang faktual ing sawijining wacan, kita bisa nggunakake daftar pitakonan “paing saka geye” (apa, ing ngendi, sapa, kapan, geneya, lan kepiye).Saka pitakon mau, banjur menawa nemokake wangsulane saka wacan bisa ditulis lan bisa dadi informasi kang faktual utawa nyata. Saiki coba wacanen wacan argumentasi kanthi irah-irahan “Lulusan SMK Siap Kerja, Aja Dianggep Sasisih Mripat" iki, banjur tulisen informasi faktual kang bisa kokdudut.

 

Lulusan SMK Siap Kerja, Aja Dianggep Sasisih Mripat

Jaman biyen, akeh wong kang nganggep sinau ana ing sekolah menengah kejuruan (SMK) mujudake pilihan paling pungkasan. Ora kalebu pilihan kang favorit lan diunggulake.Kepara ora sithik kang nganggep lulusan SMK mung sasisih mripat jalaran ing SMK panggonane para siswa sing males sinau, seneng mbolos sekolah, lan kumpulane bocah nakal.Nanging, apa iya pratelan kang kaya mangkono iku isih trep lan jumbuh ing jaman saiki?

Anggepan ngenani SMK kang kaya mangkono wis ora jumbuh lan trep ing jaman saiki. Saiki sekolah menengah kejuruan wis ngalami owah-owahan kang gedhe banget.Kepara saiki jamane dadi suwalike. Para siswa luwih milih sekolah ing SMK tinimbang sekolah umum jalaran lumantar sekolah ing SMK bakal oleh sangu kaprigelan teknis kanggo nyambut gawe. “Mula saka iku, SMK wis ora dikiwakake maneh, lan uga ora dadi pilihan pungkasan tumrap wong akeh", ngendikane Direktur Mitras DUDI Kemdikbud jroning sawijining acara diskusi kanthi tema “Pendidikan Vokasi Hadapi Industri Masa Depan".



Owah-owahaning tatanan ing SMK ora mung dumadi jalaran saka upayane pamarentah nanging uga saka labuh labete dunia usaha lan dunia industri (DUDI) kang melu nyengkuyung lakune pendidikan ing SMK. Kawiwitan saka kawicaksanan pemerintah lumantar Inpres Nomer 9 ngenani Revitalisasi SMK lan disengkuyung program liyane kaya dene; program SMK center of excellence (CoE), program link and match, lan kang paling pungkasan program SMK pusat keunggulan. Banjur ditambah labuh labete dunia industri lumantar program kelas industri, lakune pendidikan ing SMK saya kebat anggone nututi owah-owahaning jaman lan kabutuhan pasar tenaga kerja. Program nyambungake lan ngepasake antarane pawiyatan ing SMK lan DUDI iki dadi salah siji srana nyepetake laku undhaking kualitas pendidikan kejuruan ing Indonesia.

Sing dadi pambeda, ing sekolah SMK para siswa ora mung disangoni ijazah lulus sekolah, nanging uga sertifikat kompetensi ing bidang keahlian tartamtu kang bakal digunakake kanggo bukti lamun kaprigelan wis lulus sertifikasi dening lembaga sertifikasi profesi. Kajaba iku, para siswa SMK uga duweni kalodhangan nglakoni magang kerja lumantar program PKL utawa praktik kerja lapangan ing lokasi DUDI kanggo dhasar pengalaman sadurunge nyemplung ing donyaning dunia usaha lan dunia industri.

Bareng lumakune wektu, angka partisipasi kerja lulusan SMK tansah mundhak saben taun.Adhedhasar Survei Angkatan Kerja Nasional (Sakernas) Badan Pusat Statistik (BPS)taun 2014-2018,jroning Agustus 2015 ana 10,8 yuta lulusan SMK kang nyambut gawe ing dunia kerja, lan tansah mundhak dadi 12, 1 yuta ing Agustus 2016; 12,5 yuta ing Agustus 2017 lan 13, 6 yuta ing Agustus 2018. Ateges nuduhake keterserapan lulusan SMK ing industri jroning data kang positif. Sanadyan ing data BPS kang paling pungkasan ngenani tingkat pengangguran terbuka (TPT) Agustus 2021 nuduhake lulusan SMK ing angka 11,13 %, nanging ora ateges para lulusan SMK ora bisa terserap ing DUDI. Bab iki jalaran cacahing SMK kang saya akeh lan lulusan SMK kang dadi calon tenaga kerja ora bisa diwadhahi kabeh dening DUDI.

Adhedhasar data lan fakta kasebut, wis samesthine anggepan ngenani sekolah SMK dadi pilihan kang paling pungkasan kuwi kudu diilangi. SMK saiki wis beda karo jaman biyen. Kepara akeh siswa pinunjul lan berprestasi saka lulusan SMK kang ngarumake bangsa ing kancah internasional kaya dene lomba World Skills Asia Competition lan World Skills International Competition.

Sumber:kemdikbud.go.id lan maneka sumber kang dibesut saprelune


Tulisen informasi pokok lan faktual saka wacan argumentasi kasebut ana ing kolom ngisor iki.

 

Pitakonan

Informasi Faktual

Nomer Paragraf

Apa

 

 

Ing Ngendi

 

 

Sapa

 

 

Kapan

 

 

Geneya

 

 

Kepiye

 

 


PURWAKA

Teks kuwi wujude ana loro, yaiku sing bisa diwaca lan sing bisa dirungokake. Lumrahe sing diarani teks, wujude tulisan sing bisa diwaca.Jinis-jinise teks iku maneka werna: teks deskripsi, narasi, eksposisi, persuasi,lan teks argumentasi.Siswa perlu mangerteni jinise teks lan bisa mbedakake jinis teks kasebut. Ing pasinaon iki, jinise teks sing kababar yaiku teks argumentasi. Supaya luwih gamblang, para siswa perlu maca lan nulis teks argumentasi kanthi kaidah-kaidah kang trep.

 

Teks Argumentasi

1.Teks argumentasi yaiku teks kang isine ngandharake sawijining gagasan utawa perkara, kanthi alesan, tuladha, lan bukti-bukti kang valid lan supaya sing maca bisa nampa gagasan utawa idhene panulis.

2. Titikane Teks Argumentasi

a.Ngandharake panemu, idhe utawa gagasan kang dikantheni alesan kanggo mbuktekake panemu utawa gagasan mau.

b.Nduweni tujuwan ngyakinake kang maca supaya nampa apa kang diandharake panulis.

c. Ngandhakake bab kang nyata lan dicethakake kanthi angka lan bukti-bukti liyane.

d. Migunakake nalar kang runtut.

e. Lumrahe asipat ilmiah utawa formal.

f. Ing perangan pungkasan ana dudutan (simpulan).

g. Lumrahe basane lugu utawa apa anane.

3.Unsur-unsure teks argumentasi

a.Pratelan (pernyataan)

b. Dhata kang nyengkuyung

C. Panemu adhedhasar dhata

d. Dudutan cekak aos


Siswa nulis teks argumentasi adhedasar kaidah utawa carane nulis teks argumentasi.

Gaweya teks argumentasi kanthi tema pendidikan, ekonomi, sosial, utawa kahanan wirausaha lan industri jaman saiki!

Carane nulis teks argumentasi:

1. Nemtokake tema karangan sadurunge nulis karangan

Tema kudu cekak aos lan bisa dadi lambaraning perkara kang ana ing teks argumentasi. Pamrihe, anggone ngandharake gagasan kanthi dhata kang wis dikumpulake.

2.Nemtokake tujuwan

Mujudake tujuwane panulis anggone nulis teks kasebut. Yen tujuwane A,mesthine sing dikandhakake uga bab-bab sing ana gegayutane utawa laras karo tujuwan A kasebut.

3.Ngumpulake dhata saka maneka sumber

Dhata kang dikumpulake kudu bener, akurat, faktual, lan dadi bukti nyata kanggo ngyakinake sing maca.

4.Nggawe ragangan karangan, jumbuh karo tema kang dipilih Nulis ragangan kuwi penting, amarga ragangan kang bakale dikembangake dadi ukara-ukara lan paragraf-paragraf.

5. Ngembangake ragangan dadi karangan argumentasi Ragangan sing wis digawe banjur dikembangake supaya bisa dadi ukara Ian dadi karangan argumentasi.

6. Nggawe dudutan lan mriksa maneh basane sarta struktur karangane.


Kawruh Kagunan Basa










Tembung Entar

Tegese

nggodhog wedang

nggodhog banyu kanggo wedang

menek klapa

menek wit klapa






 

1.Yogyaswara

Yogyaswara yaiku tembung loro kang meh padha pocapane utawa pakecapane kang mengku teges lanang wadon.

Tuladha: Putra-putri, dewa-dewi, mudha-mudhi, raseksa-raseksi,bathara-bathari,siswa-siswi.

2.Tembung Entar

Tembung entar yaiku pepindhan (kiasan) kang kadhapuk saka rong tembung. Tembung ing ngarep minangka silihan lan banjur owah saka teges bakune. Tembung mau nduweni teges dudu teges salugune.

Tuladha

 

Tembung Entar

Tegese

cupet nalare

ora bisa mikir jero utawa njlimet

ngangsu kawruh

golek ilmu

peteng atine

susah,kelangan akal

rai gedhek

ora nduwe isin

gedhe endhase

sombong,kumalungkung

dawa tangane

seneng nyolong

jembar dhadhane

sabar banget

sumpeg atine

susah banget

wedi getih

ora wani,jirih

abang kupinge

nesu

3.Rura basa

Rura basa yaiku rakitane tembung sing luput nanging wis umuim utawa wis lumrah digunakake.

Tuladha


Tembung Entar

Tegese

nggodhog wedang

nggodhog banyu kanggo wedang

menek klapa

menek wit klapa













KAPUSTAKAAN

Rianto Pujo,dkk.2022.Lantip Basa lan Sastra Jawa. Jakarta : Erlangga

Triana Kanthi, dkk.2022. Widya Basa lan Sastra Jawa. Media Guru.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Materi Cerkak

Materi Paramasastra

Materi Novel Merdeka Xl