Materi Tembang Macapat Merdeka Xl
MATERI TEMBANG MACAPAT
A.
Tegese Tembang lan Jenis Tembang
Sing diarani tembang yaiku reriptan utawa
dhapukaning basa mawa paugeran tartamtu kang pamacane kudu dilagokake nganggo
kaguna swara, tegese pamacane ukara kudu manut titilaras kang gumathok.
Ing kagunan Jawa, tembang kuwi wernane yaiku :
1.
Tembang
gedhe
Tembang gedhe iku sapadha ana patang gatra. Tembang gedhe iki biasane
kanggi mbawani gendhing utawa kanggo sulukan ing pedhalangan.
Tuladhane : Sekar Swandana, Sekar ageng Retna asmara
2.
Tembang
tengahan
Tuladahane : Wirangrong, Balabak,Juru Demung
3.
Tembang
macapat
Tembang
macapat ana 11 yaiku asmaradhana, dhandhanggula, durma, gambuh, kinanthi,
maskumambang, megatruh, mijil, pangkur, pucung, sinom.
Ing tembang
Jawa saben sak baris diarani sak gatra.
4.
Tembang
dolanan
Tembang
dolanan iki wernane ana loro : tembang dolanan gagrak lawas lan tembang dolanan
gagrak anyar.
B. Tegese Tembang
Macapat
Tembang macapat ditegesi
maca papat-papat. Tembang macapat yaiku tembang kang kaiket guru lagu, guru
gatra, lan guru wilangan.
C.
Gunane Tembang Macapat
a. Kanggo
kasusastran jaman saiki
b. Kanggo
bawa utawa nggerongi gendhing
c. Ngarang
kapustakan Jawi
d. Kanggo
tembang ing pagelaran kjethoprak lan wayang
e. Kanggo
parikan lan dhagelan
D. Ciri-ciri Tembang Macapat
1.
kaiket guru gatra, guru lagu, lan guru wilangan
2.
basane Jawa anyar, diseseli Jawa kuna.
3.
isine bab pitutur, kasusilan, dongeng, wayang, lsp
E.
Urut-urutaning Tembang Macapat
Ing budaya tembang macapat,
saperangan panemu kang ngurutake tembang macapat iku kaya proses panguripane
manungsa wiwit saka alam kandhungan nganti tumekaning seda. Mungguh kaya
mangkene urut-urutane tembang macapat kaya kang ing ngisor iki.
-Maskumambang nggambarake
jabang bayi sing isih ana kandhutane ibune, sing durung kawruhan lanang utawa
wadon, Mas ateges durung weruh lanang utawa wadon, kumambang ateges uripe
ngambang ing kandhutan ibune.
-Mijil: ateges wis lair lan
wis cetha priya utawa wanita.
-Sinom: ateges kanoman,
minangka kalodhangan wektu sing paling wigati kanggone wong anom supaya isa
ngangsu kawruh sak akeh-akehe.
-Kinanthi: saka tembung
kanthi utawa nuntun kang ateges dituntun supaya isa mlaku ngambah panguripan
ing alam ndonya.
-Asmarandana: ateges rasa
tresna, tresna marang liyan (priya lan wanita lan kosok baline) kang kabeh mau
wis dadi kodrat Ilahi.
-Gambuh: saka tembung
jumbuh/sarujuk kang ateges yen wis jumbuh/sarujuk banjur digathukake antarane
priya lan wanita sing padha nduweni rasa tresna mau, ing pangangkah supaya isa
urip bebrayan.
-Dhandhanggula: nggambarake
uripe wong kang lagi seneng-senenge, apa kang digayuh isa kasembadan. Kelakon
duwe sisihan/bojo, duwe anak, urip cukup kanggo sakulawarga. Mula kuwi wong
kang lagi bungah/bombong atine, isa diarani lagu ndhandhanggula. Durma: saka
tembung darma/weweh. Wong yen wis rumangsa kacukupan uripe, banjur tuwuh rasa
welas asih marang kadang mitra liyane kang lagi nandhang susah, mula banjur
tuwuh rasa kepengin darma/ weweh marang sapadha-padha. Kabeh mau disengkuyung
uga saka piwulange agama lan watak sosiale manungsa.
-Pangkur. saka tembung
mungkur kang ateges nyingkiri hawa nepsu angkara murka. Kang dipikir tansah
kepingin weweh marang sapadha-padha.
-Megatruh: saka tembung
megat roh utawa pegat rohe/nyawane, awit wis titi wancine katimbalan marak
sowan mring Sing Maha Kawasa.
-Pocung: yen wis dadi
layon/mayit banjur dibungkus mori putih utawa dipocong sak durunge dikubur.
F.
Sasmitaning Tembang Macapat
Saliyane
paugeran utawa unsur-unsur kang mbangun tembang Macapat mau, tembang Macapat
bisa uga katitik saka tembung-tembung kang dadi sasmitaning tembang kang baku.
Dene dununge sasmita ora mesthi. Ana kang manggon ing gatra wiwitan utawa gatra
kang pungkasan.
1.
Maskumambang : maskumambang, kambang, timbul, kentir, mas kentir
2.
Pocung : pocung,
kaluwak, cung
3. Mijil : mijil, pamijil, wijil, wiyos,
raras, medal, Sulastri
4. Kinanthi : kinanthi, kanthi, gandheng
5. Asmaradana :
asmaradana, asmara, brangta, kingkin, dana
6. Durma : durma, undur, sirna, galak, dur
7. Pangkur : pangkur, wuntat, pungkur,
yudakenaka, ungkur, wuri, kur
8. Sinom : sinom, taruna, anom, weni, sri
nata, pamase, logondhang, nom,
9. Dhandhanggula :
mudha sarkara, hartati, dhandhang, dhandhanggula, madu, manis,
sari,
bremana, guladrawa, gagak, tresna
10. Megatruh : megatruh,
dudukwuluh, pegat, duduk, wuluh, luh, truh
11. Gambuh : gambuh, buh, jumbuh, kambuh, tambuh
G.
Watak Tembang Macapat
1.
Maskumambang : Watake susah utawa
sedhih lan melas asih, mula cocog kanggo nelakake
rasa kasedhihan kang ngenesake.
2. Pocung :Watake sakepenake lan kurang greget, lumrahe
kanggo nelakake geguyonan lan pitutur.
3.
Mijil :Watake tinarbuka lan pantes kanggo nelakake pitutur,
nasehat, lan uga
kanggo nelakake crita asmara.
4.
Kinanthi :Watake seneng, tresna asih, mituturi, lan nuladhani.
Lumrahe kanggo
menehi pitutur lan crita kang
nelakake rasa tresna asih.
5.
Pangkur :Watake sereng,
antepan ati, lan gagah. Lumrahe kanggo nyritakake rasa
kagol, mangkelake, pitutur kang
disebabake rasa mangkel, lan uga kanggo
nelakake kahanan paprangan.
6.
Asmaradana :Watake tresna asih lan sedhih. Pantes kanggo nelakake
rasa brangta, tresna
asih, lan crita katresnan liyane.
7.
Durma :Watake galak, sereng, lan ngemu kanepson. Mula cocog
kanggo nyritakake
wong kang nesu lan kahanan paprangan.
8.
Sinom :Watake sabar, grapyak, lan sumanak. Lumrahe kanggo
nelakake crita kang
ngemu piwulang lan pitutur.
9.
Dhandhanggula :Watake luwes, kewes,
lan ndudut ati. Pantes kanggo nelakake crita apa
wae, ing ngendi wae, lan kahanan kaya
apa wae.
10.
Megatruh :Watake sedhih lan
kentekan pangarep-arep. Lumrahe kanggo nelakake
crita kasedhihan kang nggrantesake
ati.
11.
Gambuh :Watake grapyak sumanak, mula pantes kanggo nyritakake
pitutur.
H. Paugeran / Aturan
Tembang Macapat
Guru Gatra, yaiku cacahing
gatra/larik saben sapada.
Guru Wilangan, yaiku cacahing
wanda (suku kata) saben sagatra.
Guru Lagu, yaiku tibaning
swara ing saben pungkasaning gatra.
I.
Paugeraning Sekar Macapat
|
No. |
Namaning Sekar |
Paugeran |
|
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 |
Mijil Kinanthi Sinom Asmaradana Dhandhanggula Gambuh Maskumambang Durma Pangkur Megatruh Pocung Wirangrong Balabak Jurudemung Girisa |
10-i, 6-o, 10-e, 10-i, 8-i, 6-u 8-u, 8-i, 8-a, 8-i, 8-a, 8-i 8-a, 8-i, 8-a, 8-i, 7-i, 8-u, 7-a, 8-i, 12-a 8-i, 8-a, 8-e/o, 8-a, 7-a, 8-u, 8-a 10-i, 10-a, 8-e, 7-u, 9-i, 7-a, 6-u, 8-a, 12-i, 7-a 7-u, 10-u, 12-i, 8-u, 8-o 12-i, 6-a, 8-i, 8-a 12-a, 7-i, 6-a, 7-a, 8-i, 5-a, 7-i 8-a, 11-i, 8-u, 7-a, 12-u, 8-a, 8-i 12-u, 8-i, 8-u, 8-i, 8-o 12-u, 6-a, 8-i, 12-a 8-i, 8-o, 10-u, 6-i, 7-a, 8-a 12-a, 3-e, 12-a, 3-e, 12-a, 3-e 8-a, 8-u, 8-u, 8-a, 8-u, 8-a, 8-u 8-a, 8-a, 8-a, 8-a, 8-a, 8-a, 8-a, 8-a, |
J.
Nilai Tembang Macapat
Nilai-nilai
luhur yaiku nilai-nilai kang ngandhut kabecikan kang bisa dijupuk sajroning isi
karya sastra kang gegayutan karo kahanan ing pagesangan padinan. Nilai-nilai
ing jero crita iku ana kang gayut karo nilai religius, nilai sosial, nilai
kabudayan, lan nilai moral. Nilai religius gegayutan karo agama lan keyakinan,
kayata babagan ngibadah, sembahyang, lan upacara agama. Nilai sosial gegayutan
karo paugeran-paugeran pagesangan ing masarakat minangka bagean masarakat.
Nilai kabudayan gegayutan karo adat istiadat lan budaya kang dilakoni ing
masarakat tertamtu. Dene nilai moral gegayutan karo budi pekerti ing masarakat.
K. Nembang Macapat
Macapat
kuwi dhasare lugu ora kakehan eluk wilet apadene gregel, dene lakune utawa
panindake nengenake rasa saka surasaning tembung kang kacetha inggatra tembang.
Mulane pamedhoting tembung kudu cetha lan nggatekaken wutuhing tembung kang
mengku surasa utawa makna kang kamot ing tembang.
Sadurunge
nembang, perlu dimangerteni yen lelagon utawa tembang macapat kuwi bisa diarani
endah lan kepenak dirungokake manawa leres lan laras. Lire, diarani leres
manawa tembange pas guru gatra, guru wilangan lan guru lagune. Dene diarani
laras manawa anggone nglagokake wis pas lan jumbuh karo titi laras gamelan Jawa.
L. Nganalisis Isi lan Pitutur Tembang Macapat
Tembang 1
Jejer ing wedhatama
Mrih tan kemba kembenganing pambudi
Mangka nadyan tuwa pikun
Yen tan mikani rasa
Yekti sepi sepa lir sepah samun
Sasamaning pakumpulan
Gonyak ganyuk nglelingsemi
(Serat Wedhatama)
Tembang 2
Dadiya
lakunireku,
cegah dhahar lawan guling.
Lan aja kasukan-sukan,
anganggoa sawatawis.
Ala watake wong suka,
suda prayitnaning batin.
Tembang 3
Ana pocapanipun
Adiguna adigang adigung
Pan adigang kidang adigung pan esthi
Adiguna ula iku
Telu pisan mati sampyoh
Tembang 4
amenangi
jaman edan
ewuh aya ing pambudi
melu edan nora tahan
yen tan melu anglakoni
boya kaduman melik
kaliren wekasanipun
dilalah karsa Allah
begja begjaning kang lali
luwih begja kang eling klawan waspada
Tembang
5
Wonten malih tuladha prayogi
satriya gung nagari ngalengka
sang kumbakarna namane
tur iku warna diyu
suprandene nggayuh utami
duk awit prang ngalengka
dennya darbe atur
mring raka amrih raharja
dasamuka tan keguh ing atur yekti
de mung mungsuh wanara.
1. Serat Tripama Piwulang Kaprawiran lan Tresna Tanah Air, karya
KGPAA Mangkunegara IV.
Karya sastra iki kaanggit dening
KGPAA Mangkunegara IV. Serat Tripama kapetung
serat
kang ora kaya padatan jalaran amung dumadi saka sapupuh tembang, yaiku pupuh
"Dhandhanggula" lan isine mung 7 pada (bait). Serat iki ngajarake
patuladhan tumrap para prajurit supaya duweni watek satriya, teteg, tatag, lan
tanggon jroning alabuh bangsa lan negara. Tripama asale saka tembung 'tri' kang
ateges telu,lan 'pama' tegese upama utawa pepindhan.Menawa dirangkep,tripama
yaiku telung tuladha saka satriya ing crita pewayangan; Patih Suwanda saka
Maespati, Kumbakarna saka Nagara Ngalengka,lan Adipati Basukarna saka
Ngawangga. Tetelune didadekake patuladhan jalaran setya lan labuh cipta kang
luhur marang nagarane, sarta luwih nggatekake wigatining bangsa lan nagara ing
sadhuwure kawigaten pribadhi lan kulawarga. Bab ik<i jumbuh klawan
kapribaden Jawa sing bisa ditrepake jroning srawung ing masarakat,bangsa, lan
nagara. Saiki ayo dipindai kodhe QR
ing sisih tengen,banjur pethikan serat Tripama pupuh
"Dhandhanggula"sing ana ing ngisor iki, coba tembangna miturut
notasine.
S.M "Dhandhanggula" Laras Slendro Pathet 9 (Serat
Tripama)
2 566612222
Yog-ya-ni-ra kang pa-ra pra-ju-rit,
22116666156
la-mun bi-sa si-ra a-tu-la-da,
5 6 6 6 6 6 61 65
duk ing ngu-ni ca-ri- ta-ne,
61216156
An-dê-li-ra Sang Pra-bu,
552256 16 1 216
Sa-sra-ba-u ing Ma-ès-pa-ti,
6111111
a-ran Pa-tih Su-wôn-da,
6566665
lê-la-buh-an-i-pun,
56122222
Kang gi-nê-lung tri pra-ka-ra,
2 2232 16 6 6 6 6 6122
Gu-na ka- ya pu-run ing-kang dèn
an-tê-pi,
5616 2165 61
nu-ho-ni
trah u- ta-ma
2. Serat Wulang Sunu Kawruh Piwulang kanggo Anak,Karya Pakubuwono
IV
Karya sastra iki kaanggit dening Sunan Pakubuwono IV watara abad 18 nalika rakyat padha nalangsa lan rekasa jalaran anane panjajahan dening Walanda. Supaya bisa agawe ayem-tentrem ati lan batine rakyat, Sunan Pakubuwono IV nyerat piwulang-piwulang awujud karya sastra ajudhul Serat Wulang Sunu. MMiturut padatan, serat iki aweh panuntun marang anak supaya bekti marang wong tuwa, rukun karo sedulur, lan kepriye anggone urip bebrayan ing masarakat. Serat Wulang Sunu nduweni rong pupuh: pupuh I awujud tembang "Dhandhanggula" sing cacahe 12 pada (bait) lan pupuh Il awujud tembang "Asmaradana" sing cacahe 22 pada (bait).
S. M. "Dhandhanggula" Laras Pelog Pathet 6 (Serat Wulang
Sunu)
6 111122222
Wu-lang su-nu kang ki-nar-ya
gen-dhing,
1121655555
kang pi-nur-wa ta-ta-ning nga-wu-la,
61iiii 21 65
su-wi-ta ing wong tu-wa-ne,
5 6 1 1 1 12 21
Po-ma pa-dha mi-tu-hu,
56211 1111
ing pi-tu-tur kang mu-ni tu-lis,
6122222
sa-pa kang tan nu-ru-ta,
1 61 1 21 65
Sa-u-ja-reng tu-tur,
56122222
tan u-rung ka-su-rang su-rang,
11216555 5612
Do-nya nga-kir tan u-rung mang-gih bil-la-hi,
2 2 2 23 21 321 1
Tem-be ma-ti-ne nra-ka.
Karya
sastra iki kaanggit dening Raden Ngabehi Yasadipura Il,pujangga kraton
Surakarta, watara taun 1819 Masehi. Miturut asal-usule, Sasana Sunu asale saka
rong tembung kang ana ing basa Sansekerta, sasana saka tembung lingga 'sas',
tegese mulang,pamulangan,utawa piwulang, dene 'sunu' tegese anak.Miturut
padatan, serat iki ngandharake kepriye carane mulang anak sing becik ing
kahanan aworing budaya Jawa karo prentah agama,mligine Islam ing jaman semana.
Sing kawentar saka serat iki, yaiku piwulang catur budi sing isih gayut karo
kahanan nganti saiki. Serat piwulang iki cacahe lumayan akeh, yaiku 14pupuh lan
gunggunge nganti 493 pada.
3. Serat Kalatidha Piwulang Kautaman Marang Obahing Kahanan,Karya R.
Ng. Ranggawarsita
Isi serat Kalatidha uga ora akeh jalaran digawe mung sapupuh,yaiku pupuh "Sinom" sing cacahe rolas pada. Sing mbedakake klawan serat piwulang liyane, yaiku anggone nulis ora nganggo aksara latin, nanging nganggo aksara Jawa gagrak Surakarta. Adate, karya sastra kang misuwur ditulis dening ratu utawa pujangganing kraton. Nanging jaman semana, Ranggawarsita yaiku pujangga kraton lan karyane iki minangka kritig marang pamarentahan kang sarwa ora bener mula nganggo istilah jaman edan. Ayo sinau nembangake pethikan serat Kalatidha pupuh "Sinom" ing ngisor iki.
S.M."Sinom" Laras Pelog Pathet 6 (Serat Kalatidha)
67222222
A-me-na-ngi ja-man e-dan,
2 3 31 2 3 2 32
E-wuh a-ya ing pam-bu-di,
2 33 3 2 7 7 65
Me-lu e-dan no-ra ta-han,
566 6533 23
Yen tan me-lu ang-la-ko-ni,
6667567
Bo-ya ke-du-man me-lik,
5665 3 5 67 5 6
Ka-li-ren we-kas-an-i-pun,
2355555
Ndi-la-lah kar-sa A-llah,
5 5565323
Beg-ja beg-ja-ne kang la-li,
35675 665 3 5 67 56
Lu-wih beg-ja kang e-ling la-wan was-pa-da.
4. Serat Sasana Sunu Wejangan Catur Budi Jroning Bebrayan
Karya sastra iki kaanggit dening Raden Ngabehi Ranggawarsita watara taun 1860 Masehi. Kalatidha asale saka tembung 'kala'ateges jaman, dene 'tidha' ateges samar utawa jaman kang sarwa ora genah,jaman edan. Serat iki kapetung misuwur jalaran nganti jaman saiki isih akeh wong tuwa sing kulina nembangake isine.
S.M. "Sinom" Laras Slendro Pathet (Serat Sasana Sunu)![]()
2221111
Yen wus a-mri-ya-yi si-ra,
6
5556 1 21 65
Ngang-go-wa ka-wan pra-ka-wis,
122216656
Bu-bu-den aw-ya ti-ni-lar,
6
66562216
Kang dhi-ngin bu-di pri-ya-yi,
3
555666
Ping ka-lih bu-di san-tri,
1 23 1 6 5 65 32
Bu-di su-da-gar ping te-lu,
123333 3
Bu-di ta-ni ka-ping pat,
666
56221 6
Li-re kang bu-di pri-ya-yi,
355556 1 12
6 5 65 32
Ta-ta kra-ma ung-gah ung-guh ing
wi-ca-ra
C. Nulis Tembang Macapat kanggo Ngaturake Gagasan
Tembang macapat mujudake
salah sawijining karya sastra sing ngemot kaendahan lan kasusastran kang luhur
jalaran luwih nengenake pamilihing tembung jroning ngrakit karya. Bab iki sing
ndadekake nganggit utawa ngripta tembang macapat dadi kagiyatan kang ora
entheng.Mula saka iku, para siswa kudu miwiti gladhen anggone ngrakit tembang
macapat. Supaya bisa bener anggone ngrakit tembang macapat, para siswa bisa
nindakake cara-cara ing ngisor iki.
1. Nemtokake salah siji jinis
tembang macapat kang bakal digawe.
2. Milih idhe (tema/topik) sing
bakal digawe dadi cakepan tembang macapat.
3. Nulis reng-rengan
paugeran tembang macapat sing dipilih, kayata guru gatra, guru wilangan, lan
guru lagu. Bab iki dadi pathokan jroning milih tembung (dhiksi).
4. Gawe cathetan
tembung-tembung endah sing dipilih lan jumbuh karo idhe (tema)sing wis
ditemtokake.
5. Pilih lan rakiten
tembung-tembung mau, banjur ditata manut paugerane tembang macapat (gatra,
wilangan, lan lagu).
6.Suntingen lan surasani
maneh asiling karya. Aja lali dipriksa, wis ngemot piwulang luhur apa durung.
Bab sing dadi pinunjuling jroning karya sastra,yaiku piwulang luhur kang
kinandhut.
1. Nembang Macapat
Macapat kuwi dhasare lugu ora
kakehan eluk wilet apadene gregel dene lakune utawa panindake nengenake rasa
saka surasaning tembung kang kacetha inggatra tembang. Mulane pamedhoting
tembung kudu cetha lan nggatekaken wutuhing tembung kang mengku surasa utawa
makna kang kamot ing tembang.
Sadurunge nembang, perlu dimangerteni yen lelagon utawa tembang macapat kuwi bisa diarani endah lan kepenak dirungokake manawa leres lar laras. Lire, diarani leres manawa tembange pas guru gatra, guru wilangar lan guru lagune. Dene diarani laras manawa anggone nglagokake wis pas lar jumbuh karo titi laras gamelan Jawa.
2. Pangkur (Pl.P.Nem)
DAFTAR
PUSTAKA
Putut
Setyadi,Dwi.Baud Basa Jawa. 2015. Klaten: Intan Pariwara
Gandung
Widaryatmo. Prigel Basa Jawa. 2014. Jakarta: Erlangga
Riyanto Pujo.
Lantip Basa lan Sastra Jawa. 2022. Jakarta: Erlangga
Triana Kanthi.
Wibawa. 2023. Media Guru
Nanik Herawati. Baud Basa Jawa. 2015. Klaten:
Intan Pariwara
Sutardi. Pepak
Basa Jawa. Pustaka Gemilang
https://kusumarizale.blogspot.com/2018/01/tegese-tembang-macapat.html
https://www.synaoo.com/tembang-gambuh-pengertene-tembang/
KONSEP
PEMBELAJARAN TEMBANG MACAPAT
https://kusumarizale.blogspot.com/2018/01/tegese-tembang-macapat.html
https://www.synaoo.com/tembang-gambuh-pengertene-tembang/
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||





Komentar
Posting Komentar