WAYANG KELAS X
MATERI WAYANG
Minangka salah sijine wujud
kabudayan Jawa, wayang wis misuwur.Crita wayang kebak piwulang kang becik
kanggo cekelan sajrone urip.
Ing Indonesia, akeh jinise
wayang. Salah sijine wayang purwa. Crita wayang purwa, dijupuk saka babon Ramayana Ian Mahabharata. Senajan ngono, akeh carita wayang sing wis ngalami
owah-owahan utawa ana tambahan critane. Ing pasinaon iki bakal diladekakecrita
sing sumbere saka babon Mahabharata.
Wayang kuwi urip lan
ngrembaka ing Indonesia iku akeh jinise,salah sijine wayang purwa.Wayang nduwe
teges wewayangan utawa bayangan.Tembung
wayang asale saka tembung wod "yang", banjur dadi wayang.Tembung wayang, hamayang, ing
jaman kuna nduwe teges nontonake wewayangan. Saya suwe dadi tontonan wayangan.
Sabanjure, dadi seni pentas wewayangan utawa wayang.
Manut wujude, ana wayang
kulit, wayang golek, wayang topeng,wayang wong, wayang beber, lan wayang suket.
Dene manut critane, ana kang diarani wayang purwa, wayang madya, wayang menak,
wayang panji, wayang dongeng, wayang kancil, wayang suluh, wayang wahyu, lan
sapanunggalane.
Ing antarane jinis-jinise wayang,
sing paling populer lan nduwe umur ewonan taun yaiku wayang kulit kanthi crita
wayang purwa. Mala marang jinis wayang iki, ana sing ngarani wayang kulit utawa
wayang purwa wae.
Sumber critane saka babon Mahabharata lan Ramayana. Senajan asale
saka India, crita ing wayang wis dilarasake karo budaya Jawa.
Sejarahe wayang adhedhasar
tulisan ing prasasti, wayang wis ana sadurunge agama Hindhu mlebu ing Tanah
Jawa. Nalika kuwi lakon wayang durung nganggo crita sing dijupuk saka India.
Pagelaran dienggo minangka srana nyembah marang roh leluhur.
Prasasti sing katiti mangsa
abad IV Masehi wis ngemot tembung mawayang.Katrangan sing luwih cetha ana ing
Prasasti Balitung, udakara taun 907 Masehi.
Ing kono ditulis: Galigi mawayang bwat Hyang macarita Bimma Yakumara. Tegese kira-kira: Si Galigi ndhalang kanggo Hyang kanthi
lakon Bimma Sang Kumara. Biyen, wayang dligunakake kanggo srana dhakwah
agama,mligine Hindhu lan Islam. Wayang sing akeh dhewe dienggo yaiku wayang
kulit purwa. Wayang mujudake salah sijine kabudayan kang wis ngrembaka ing
Indonesia lan kudu tansah diuri-uri dening para generasi mudha.
Jinise wayang kuwi ana
sumbere crita wayang orang mung saka Ramayana lan Mahabharata. Kejaba Serat
Menak, akeh layang Jawa wiwit jaman kuna, jaman tengah, nganti jaman anyar
sing ngemot crita wayang. Jinise wayang kaya ing ngisor iki:
1. Wayang purwa, uga kasebut
wayang kulit amarga digawe saka kulit kebo utawa sapi. Sumbere carita saka Ramayana Ian Mahabharata.
2. Wayang wong,padha karo
wayang purwa nanging diparagakake dening wong.Sumbere critane uga saka Ramayana
Ian Mahabarata.
3.Wayang kancil, uga diarani
wayang dupara. Wayang iki digawe saka lulang.Crita serine Kancil.
4.Wayang dongeng, digawe
saka dluwang kang digambari wayang awujud kewan-kewan. Wayang iki nyritakake
donyane kewan kang dadi sarana refleksi saka donyane manungsa.
5.Wayang doa, saka akronime
dongeng-dongeng anak banjur dadi doa sakabehane wayang kang dadi lakon satriya
iku nganggo sorban.
6.Wayang beber,wayang kang
digawe saka kain utawa kulit lembu kang awujud beberan (lembaran). Saben
beberan iku nggambarake saadegan crita.
7.Wayang gedhog, meh padha
karo wayang kulit. Sumbere crita saka crita raja ing Jawa, antarane Banten,
Singasari, Mataram, Kediri,lan
sapanunggale.Wayangikiuganyeritakakelelakone
Panji Asmarabangun,Dewi Candra Kirana, lan sapanunggale.
8.Wayang klithik (krucil),
wayang kang digawe saka kayu, wujude padha karo wayang kulit. Crita kang kerep
dibabar Damarwulan Ian Majapait.
9.Wayang golek, digawe saka
kayu lan diklambeni kayadene manungsa.Sumbere crita saka sejarah,kayata crita
Untung Surapati,Batavia,Sultan Agung, Banten, Trunajaya, lan sapanunggale.
10. Wayang titi, wayang
kanthi sumbere carita saka nagara Tiongkok.Wayang iki biyasane dipentasake ing
kampung Pecinan utawa klenteng.
11. Wayang wahyu, uga
disebut wayang bibel sing diciptakake dening Bruder Temotheos kanggo nyiyarke
agama Kristen.
Serat Jawa kang dadi sumbere
crita wayang purwa yaiku Ramayana lan Mahabharata.Wujude serat kasebut kaya
mangkene:
1.
Serat Ramayana
Ramayana nyaritakake Dewi
Sinta,garwane Sri Rama, sing dicolong dening Rahwana. Kitab kuwi ditulis dening
Empu Walmiki, kira-kira taun 300 sadurunge Masehi. Crita Ramayana banjur nyebar lan akeh banget variasine ing India lan
negara liyane. Ing Jawa, naskah Ramayana
paling tuwa tinemu ing Kakawin Ramayana. Wujude tembang gedhe.Intine
nyritakake Prabu Rama.Ramnayana kaperang dadi pitung bageyan sing diarani
kandha, yaiku Balakanda, Ayodhyakanda, Aranyakanda,Kiskindhakanda,
Sundarakanda, Yuddhakanda, lan Uttarakanda.
2.Serat
Mahabharata
Serat Mahabharata yaiku serat kang nyritakake lakune trah Kuru nalika
rebutan nagara Astinapura. Luwih-luwih lelakone Pandhawa lan Kurawa.Serat iki
anggitane Resi Wahana awujud gancaran sing kaperang dadi 18 parwa. Urut-urutane
yaiku Adiparwa, Sabaparwa,Aranyakaparwa, Wirathaparwa, Udyagaparwa,
Bismaparwa,Dronaparwa, Karnaparwa, Setyaparwa, Gadaparwa,
Aswatamaparwa,Stripalapaparwa,Santikaparwa, Aswamadaparwa,
Asramawasaparwa,Mansalaparwa,Prastonikaparwa, lan Swargarohanaparwa.
Guru ndhawuhi para siswa
nyinaoni unsur-unsur kang mbangun teks crita wayang Bima Bungkus. Sawise kuwi
para siswa didhawuhi nemtokake unsur-unsur kang mbangun crita wayang Bima
Bungkus kanthi cara klompok.
Saben karya sastra nduwe
unsur-unsur kang mbangun karya kasebut.Unsur-unsur kasebut diarani unsur
intrinsik crita, kang kadhapuk saka:
1. Tema yaiku idhe utawa
gagasan pokok sing dadi dhasare crita kanthi wutuh.
2. Alur utawa plot yaiku
lakune crita seka purwa-madya-wasana sing nduwe sesambungan sabab-akibat. Alur
kaperang dadi telu, yaiku alur maju, mundur, lan campuran.
3.Setting utawa latar, yaiku perangane unsur intrinsik sing wujude papan, wektu, sosial, Ian swasana.
4.Paraga yaiku tokoh sing ana ing sajrone crita. Wewatakane paraga bisa dingerteni kanthi cara kaya mangkene: Analitik yaiku wewatakane paraga digambarake kanthi cetha. Dramatik yaiku wewatakane paraga digambarake kanthi samudana.
Dene watake paraga yaiku
watak utawa sipate paraga ing sajrone crita. Watake paraga kaperang dadi
telu,yaiku:
Antagonis,
yaiku paraga kang nduwe wvatak ala.
Protagonis,
yaiku paraga kang nduwe watak apik.
Tritagonis, yaiku paraga
(dudu paraga utama) kang netral.
5. Amanat yaiku pesen utawa
piwulang sing diaturke panulis marang pamaca.
6.Cara mawas utawa point of view yaiku dununge panulis ana ing
sajrone crita.
7. Lelewaning basa yaiku
tembung-tembung pilihan sing digunakake panulis sing ana sajrone crita supaya
critane bisa luwih endah lan urip.
Bima Bungkus
Ing Padhepokan Sokalima,Resi
Drona kelingan marang Werkudara kang nalika lair wujud bungkus. Pirang-pirang
taun, akhire bungkus malih wujud dadi menungsa dening Gajah Sena. Gajah Sena
ilang sanalika, manunggal karo Werkudara. Mula, Werkudara uga nduwe jeneng
Bratasena. Kejaba gagah pidegsa, kekuwatane Bratasena ngedab-edabi.
Sengkuni ngerti yen
Bratasena janjian ketemu karo Resi Drona.Nalika ketemu,Resi Drona ngutus
Werkudhara supaya golek Kayu Gung Susuhing Angin.Mapane ing Kawah Candradimuka.
Bratasena tanpa mangu-mangu
banjur budhal. Ora lali,panenggake Pandhawa iku nyuwun pangestu marang Resi
Drona. Sang Resi mangestoni.
Jebul Sengkuni amping-amping
lan ngrungokake dhawuhe Resi Drona marang Bratasena. Mula sawise Bratasena
budhal, Sengkuni njedhul lan takon marang Resi Drona bab sing dirembug karo
Bratasena. Resi Drona mangsuli marang Sengkuni yen Bratasena diutus golek Kayu
Gung Susuhing Angin. Drona uga ngaku-aku yen karepe njlomprongake Bratasena.
Sengkuni lan Dursasana
didhawuhi Resi Drona supaya golek warta ngenani Bratasena. Dene Bratasena
ngocar-acir isine alas. Ora let suwe,muncul buta loro, Rukmaka dan Rukmakala.
Buta loro lan Bratasena
perang.Butane kalah. Malah buta malih rupa dadi Bathara Indra lan Bathara Bayu.
Bathara Indra lan Bathara
Bayu matur nuwun sebab sejatine wis diruwat dening Bratasena. Bratasena malah
diparingi ali-ali sing jeneng Sesotya Mustika Manik Candrama.
"Iki
tegese apa, Pikulun?" pitakone Bratasena.
"Ali-ali mujudake
paningset, pangiket rasamu marang Gusti Kang Akarya Jagad. Dayane, bisa ngambah
ing tengah-tengahe banyu utawa segara," ngendikane Bathara Indra.
Bratasena matur nuwun marang
dewa loro mau, banjur takon ngenani Kayu Gung Susuhing Angin. "Kayu iku
karep. Gung gedhe. Susuhing Angin iku tengahe napas. Maknane, karep sing gedhe
bisane kelakon kudu dibarengi aringing napas, weninge cipta, menebe pancadriya,
lan semelehe rasa," wangsulane Bathara Bayu.
Bratasena isih rumangsa
durung marem. Bathara Indra lan Bathara Bayu banjur dhawuh marang Bratasena
supaya nemoni gurune maneh. Bratasena nyuwun pamit.
Ing padhepokan, Bratasena
matur marang gurune supaya diparingi ngelmu kasampurnan. Drona mangsuli,
"Ana syarate. Kowe kudu golek Tirta Pawitra Susi sing mapane ing Samodra
Minangkalbu."
Bratasena pamit marang
gurune. Ora lali, nyuwun pangestu marang ibune, Dewi Kunthi. Dewi Kunthi nyoba
menggak,nanging tekade Bratasena wis kenceng. Akhire Dewi Kunthi maringi
pangestu.
Ing tengah dalan, Anoman
ngerti yen Bratasena arep njegur samodra.Anoman ngajak para sedulur tunggal
Bayu, yaiku Maenaka, Jajag Wreka lan Gajah Situbanda supayane malangi lakune
Bratasena. Bratasena tetep jumangkah, dene Anoman lan sedulur tunggal Bayu mung
bisa memuji supaya Bratasena ora nemoni pepalang.
Tekan pinggire samodra,
Bratasena banjur nyilem nganti tekan dhasare samodra. Ing kono, Bratasena
dicegat dening naga gedhe. Kelakon perang tandhing. Bratasena menang, dene naga
ilang. Sing ana malah wewujudan sing padha karo Bratasena nanging cilik banget,
yaiku Dewa Ruci.
Dewa Ruci dhawuh manawa
Bratasena wis bisa ngalahke hawa nepsune. "Kados pundi caranipun tumuju
dhateng kasampurnaning gesang,Pikulun?" pitakone Bratasena.
Dewa Ruci dhawuh marang
Bratasena supaya manjing lumantar talingane Dewa Ruci. Bratasena kelakon
manunggal karo Dewa Ruci.Bratasena seneng banget, rumangsa ayem lan tentrem.
Mula nyuwun marang Dewa Ruci supaya mapan ing kono selawase. "Aja, Ngger.
Isih ana kuwajiban liya kudu koktindakake. Mengko yen wis titi wancine, kowe
bakal entuk katentreman sejati," ngendikane Dewa Ruci sing banjur ilang
marga manunggal karo Bratasena.
Ing Sokalima, Permadi matur marang Resi Drona manawa Bratasena durung bali. Drona ngrumangsani yen dheweke luput, mula banjur nyusul Bratasena. Drona njebur samodra, nanging bisa ditulungi Bratasena.
KAPUSTAKAN
Triana Kanthi.2023.Widya Basa lan Sastra Jawa. Media Guru.
Komentar
Posting Komentar